کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

مدافع شرایطی باشیم که روابط سالم انسانی را محقق می‌سازد

فاطمه صدرعاملی

ما به نام کانون گفت‌وگو هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داریم و در برابر تلاش و جانبازی‌های افرادی که با تمام وجود در حفظ این مرز و بوم کوشیدند، سر تعظیم فرود می‌آوریم. شهامت‌ها و حماسه‌آفرینی آنها تاریخ انسانیت را درمی‌نوردد.

امیدواریم به منظور لبیک به دعوت حق طلبی و ایثار آنان نقش کوچکی در فعالیت‌های این هفته که در پی ارج‌گذاری و معرفی جانبازی آنان است با بیان مطلبی ایفا کنیم.

در گرامیداشت هفته دفاع مقدس دو راه را می‌توان طی کرد:

1-معرفی جانبازی‌ها و از خود گذشتگی‌های چشم‌گیر شهدا و  فعالیت‌های گسترده تلاش‌گران جنگ تحمیلی

2- نگاهی به آینده و اینکه آیا در کنار گرامیداشت شهدا و یا نمایش وسایل جنگی وظایف دیگری هم   برای «دفاع» می‌توان به عهده گرفت یا خیر؟

ما به عنوان کانون گفت‌وگو علاوه بر ارج‌گذاری جان نثاری شهدا در هفته دفاع مقدس در پی معرفی جنبه دیگری از «دفاع» هستیم. «دفاع» به معنای آنکه مدافع و محافظ شرایطی باشیم که روابط سالم انسانی افراد را میسر سازد و دشمنی‌ها را به دوستی تبدیل کند. در تلاش برای شکوفایی معنوی و مادی انسان باشیم و موانع بر سر این راه را شناسایی و بر طرف کنیم.

ما این «دفاع» و حفاظت را نیز برخود لازم می‌دانیم. وسیله ما در این «دفاع» گفت‌وگوست. دفاعِ تنها به صورت مقابله نظامی کاری ناتمام است. آخرین مرحله است و در زمانی لازم می‌شود که راه‌های دیگر ارتباط انسانی کور شده باشد. اما حفاظت از شرایط پرورش دوستی و گفت‌وگو همیشگی است.

«دفاع» به معنای ایجاد شرایطی است که افراد با صداقت، مقاصد خود را با زبان مهر و دوستی بیان کنند و برای طرف مقابل قابل فهم سازند.

«دفاع» به همراه تلاش برای آگاهی یافتن از منظر و مقصد خود و محاسبه خود است که مبادا مقاصد کور، اعمال انسان را تحت‌اشعاع قرار دهند.

کانون گفت‌وگو در پی همدلی است و بر روی شنیدن از سایرین تکیه دارد. هدف، فهمیدن انسان‌هاست. با پیش داوری و با گوش‌های ناشنوا نمی‌توان سخن گفت. از «ما» سخن می‌گويد و از «آنها» سخن نمی‌گويد. كسی را جدا نمی‌كند و همه را به هم پيوسته می‌بیند. انسان به طور عام مورد نظر است، «ما» و «همه» مورد نظر است. بر چنين مبنايی سعی در تنظيم روابط انسانی داریم و وظيفه خود را برپا نگهداشتن و نگهداری و «دفاع» از چنين شرايطی می‌بينيم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.