کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

گزارش نهمین گردهمایی سالانه کانون گفت و گو با  موضوع «ورود به ساحت دیگری»

نشست رونمایی کتاب «گفت‌وگو از اندیشه تا عمل» جدیدترین کتاب خانم فاطمه صدرعاملی برگزار شد

نهمین گردهمایی سالانه کانون گفت و گو با  موضوع «ورود به ساحت دیگری» در تاریخ 30 بهمن ماه 1400 به صورت مجازی از طریق صفحه اینستاگرام کانون گفت و گوی مؤسسۀ امام موسی صدر برگزار شد .

این گردهمایی که به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی همچون سال گذشته به صورت مجازی برگزار شد ، به بازخوانی تجربه حضور امام موسی صدر در کلیسای کبوشین در سال 1975 و آغاز خطبه روزه مسیحیان پرداخت .

مهمان اصلی این نشست، دکتررسول رسولی پور، استاد فلسفه دین دانشگاه خوارزمی و محقق حوزه دیالوگ، بود .

کانون گفت وگو، در سال 1400

در ابتدا مهندس ناصر شاه حسینی، مدیرعامل کانون گفت و گو، گزارشی از اقدامات و فعالیت های یکسال اخیر کانون گفت و گو ارائه  کرد  که از این گزارش می توان به مواردی همچون اشاره کرد :

  • برگزاری کارگاه گفت و گو : برای مدکاران اورژانش اجتماعی با همکاری معاونت ریاست جمهوری، دانش آموزان مدرسه تزکیه ، مؤسسۀ خیریۀ دارالاکرام اشاره کرد. همچنین در یک سال اخیر کانون گفت و گو با نهادها و سازمان هایی همچون : معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد، باشگاه اندیشه و … همکاری موثری داشته است.
  • وی همچنین از چند درس گفتار و گفت و گوی زنده با حضور کارشناسان حوزه دیالوگ خبر داد که شماری از این عناوین این رویدادها عبارتند از:  الهیات دیالوگی ، تنظیم هیجانی ، دعای مستجاب، رونمایی کتاب ” گفت و گو از اندیشه تا عمل” نوشته خانم صدرعاملی ، خلق محیط یادگیرنده و … که در این رویدادها اساتیدی همچون دکتر خانیکی ، ملیحه زمانی ، دکتر رسولی پور ، لیلی محمد حسین ، فاطمه صدر عاملی و … حضور داشتند .
  • مدیرعامل کانون گفت و گو از راه اندازی پادکست گفت و گویی ” رادیو دیدار ” خبر داد و همچنین تجدید چاپ “کتاب کوچک گفت و گو” با ویرایش و طراحی جدید را به مخاطبان کانون گفت و گو  و علاقه مندان  مباحث گفت و گویی نوید داد .

 

ورود به ساحت دیگری

دکتر رسولی پور ابتدا توضیحاتی دربارۀ مناسبت ماه روزه و اهمیت موعظۀ ابتدای این ماه در سنت های مختلف مسیحی صحبت کرد و سپس به تبار کلیسای کبوشین در هندسه جریان شناسی مسیحیت پرداخت و از اهمیت ویژۀ این روز نزد مسیحیان و پیروان این کلیسا گفت .

وی به نمونه هایی از تاریخ گفت وگو و تعاملات ادیان با یکدیگر اشاره کرد و بیان داشت که چنین تعاملی بی نظیر بوده و نمونه های دیگری که ذکر شده  با این اقدام مشترک امام صدر و کلیسای کبوشین قابل قیاس نیست .

ایشان سپس با خواندن فرازهایی از متن سخنرانی امام موسی صدر در کلیسای کبوشین به نوع ورود امام صدر به ساحت دین مسیحیت در میان پیروان این دین اشاره کرد: امام اساساً هرگونه تفرقه میان ادیان را ناشی از طاغوت ها و سودجویان می داند و به وحدت ادیان قائل است .

در واقع امام موسی صدر در این خطبه تاریخی نه صحبت از دعوت به آیین خود می کند و نه  همچون رویدادها و صحبت های مشابه صرفاً به برجسته کردن نقاط مشترک می پردازد، بلکه وی خمیرمایه و سرچشمۀ این دو آیین آسمانی را یک حقیقت مشترک می داند که در مسیر تاریخ ، ادیان از خدمت انسان و حقیقت خارج شدند .

وی همچنین با استفاده از منطق گفت و گو در آرا متفکر برجسته دیالوگ میخاییل باختین به تحلیل کنش گفت و گویانه امام موسی صدر در این رویداد پرداخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.