کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

چرا می‌گوییم امام موسی صدر الگوی گفت‌وگوست؟

امام موسی صدر با القای موعظه روزه کلیسای کبوشین بیروت، نخستین گام‌ها را برای گفت‌وگوی میان ادیان برداشت.

سی ام بهمن ماه، برابر با سالگرد القای موعظه روزه امام موسی صدر، به عنوان یک روحانی مسلمان شیعه در کلیسای کبوشین است. اقدامی که برای تعامل و گفت‌وگو میان ادیان جهان بود.

این روز سالگرد واقعه‌ای مهم و تاثیرگذار در جهان اسلام و میان ادیان و مذاهب مختلف است. روزی که روحانی‌ای شیعه با حضور در کلیسا موعظه روزه مسیحیان را برای آنها خواند تا نشان دهد: «ادیان یکی بودند و هدف مشترکی را پی می گرفتند.»

او که با شعار و هدف گفت‌وگو و همدلی میان اقوام و مذاهب کار خود را در لبنان آغاز کرد و در ادامه تلاش‌هایش گفت‌وگو از مرزهای لبنان فراتر رفت و با ملت‌های دیگر پی گرفته شد.

از امام موسی صدر با عنوان «الگوی گفت‌وگو» یاد می‌کنیم و برآن هستیم تا در این روزهای پایانی بهمن ماه و نزدیک شدن به سالروز سی بهمن، فعالیت‌ها و اقدامات عملی که امام موسی صدر در سال‌های حضورش قبل از ربوده شدن و اسارت انجام داده است را مرور کنیم و نشان دهیم چرا او را الگوی مناسبی برای «گفت‌وگو» می‌نامیم. اقداماتی که اگر جنایت تلخ ربوده شدنش اتفاق نمی‌افتاد، افق‌های جدیدی از تعامل و دوستی را پیش روی مذاهب و ادیان مختلف می‌گشود و مانع بسیاری از درگیری‌ها و جنگ‌هایی می‌شد که به خصوص در خاورمیانه شاهد آن هستیم.

از طرح شعار «گفت‌وگو، تفاهم و همزیستی» تا فتوای طهارت اهل کتاب

هدف استراتژیک امام موسی صدر آن بود که شیعیان لبنان را همسان دیگر مذاهب و نه مقدم بر آنان، در تمامی عرصه‌های حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن كشور مشاركت دهد. او از اولین روزهای هجرت به لبنان در زمستان سال ۱۳۳۸ شمسی، با طرح شعار «گفت‌وگو، تفاهم و همزیستی»، پایه‌های روابط دوستانه و همكاری صمیمانه‌ای را با مطران یوسف الخوری، مطران جرج حداد، شیخ محی‌الدین حسن و دیگر رهبران دینی مسیحی و اهل سنت آن كشور بنا نهاد. در طول حضور دو دهۀ امام صدر در لبنان، هیچ مراسم سرور یا اندوهی از شیعیان نبود كه امام صدر در آن شركت جوید، و تنی چند از فرهیختگان مسیحی و اهل سنت در معیت وی نباشند. حمایت جوانمردانۀ امام صدر از بستنی‌فروش مسیحی در اوایل تابستان سال ۱۳۴۱ در شهر صور، كه به فتوای صریح ایشان مبنی بر طهارت اهل كتاب منجر گردید، توجه تمامی محافل مسیحی لبنان را به سمت خود جلب کرد.

در اواخر تابستان ۱۳۴۱ مطران گریگوار حداد به شهر صور آمد، و از امام صدر برای عضویت در هیئت امنای «جنبش حركت اجتماعی» دعوت کرد. از اواخر سال ۱۳۴۱ حضور گستردۀ امام موسی صدر در كلیساها، دیرها و مجامع دینی و فرهنگی مسیحیان آغاز گردید. سخنرانی‌های تاریخی امام صدر در دیرالمخلص واقع در جنوب و كلیسای مارمارون در شمال لبنان طی سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲، تأثیرات معنوی عمیقی بر مسیحیان آن كشور بر جای نهاد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.