کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

آغاز به کار دفتر جدید کانون گفت‌وگو/ آمادگی شهرداری منطقه ۷ برای ترویج گفت‌وگو و دیالوگ

دفتر جدید کانون گفت‌وگو با حضور اعضای هیئت مدیره کانون و برخی از مسئولان شهری منطقه ۷ تهران، کار خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کانون گفت‌وگو، مراسم آغاز به کار دفتر جدید کانون گفت‌وگو پیش از ظهر چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۷ با حضور اعضای هیئت مدیره کانون گفت‌وگو، محمدرضا غلامی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۷ و از مشاوران کمیسیون فرهنگی شورای شهر، الهه سادات بدری، مدیر اداره امور بانوان معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۷ و تعدادی از راهنماهایان کانون گفت‌وگو برگزار شد.

گفت‌وگو را باید آموخت

فاطمه صدرعاملی، عضو هیئت مدیره کانون گفت‌وگو در این مراسم گفت: همه ما می‌دانیم که گفت‌وگو و تعامل در جامعه دچار ضعف جدی است و باز هم همه می‌دانیم که هرگونه فعالیت و توجه و مسئولیت اجتماعی به گفت‌وگو، همفکری و تعامل باز می‌گردد. با توجه به چنین نیازی ما تصمیم گرفتیم تا در خدمت اجتماع باشیم. هدف ما توسعه فرهنگ گفت‌وگو در جامعه و برطرف کردن نارسایی‌هاست.

وی افزود: ما در کانون برای فعالیت نیاز به طراحی برنامه و روش داشتیم. نخست از تجربیات امام موسی صدر در لبنان الهام گرفتیم و در ادامه با مطالعه آثار دانشمندان و کنش‌گران روشی را که مبتنی بر پایه‌های علمی بود، انتخاب کردیم. این روش را ویلیام اسحاق در دانشگاه هاروارد تدوین کرد و ما در ایران آن را با زمینه‌ فرهنگی خودمان تطبیق دادیم و در اصل آن را بومی کردیم.

صدرعاملی ادامه داد: هرچند که اعتقاد داریم گفت‌وگو برای جامعه بسیار لازم است، اما نباید فراموش کنیم که گفت‌وگو را باید آموخت. البته یادگیری مهارت‌های گفت‌وگو از طریق آموزش تئوریک امکان‌پذیر نیست و برای نهادینه شدن آن باید تمام ابعاد مختلف وجود با آن درگیر شوند. یادگیری کارگاهی هم تجربیات گذشته، هم احساسات، هم بیوگرافی و هم دانسته‌های پیشینی اشخاص را درگیر آموزش می‌کند. کارگاه، محیطی را فراهم می‌کند تا شخص به صورت درونی به خود گفت‌وگو برسد. این روش هرچند ساده به نظر می‌رسد، اما مبتنی بر تجربیات علوم مختلف است.

فعالیت‌های مختلف کانون گفت‌وگو

فاطمه صدرعاملی در بخش دیگری از سخنان خود به جنبه‌های مختلف فعالیت کانون گفت‌وگو اشاره کرد و گفت: در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزش گفت‌وگو، باشگاهی برای فعالیت داریم که در آن هم کسانی که در کارگاه‌ها شرکت داشتند و هم سایر علاقه‌مندان می‌توانند شرکت کنند. برگزاری درس‌گفتارها و همچنین فعالیت‌های اجتماعی مختلف از دیگر فعالیت‌های کانون است.

مترجم کتاب «باهم اندیشیدن راز گفت‌وگو» در پایان عنوان کرد: در سال گذشته اعضای کانون برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده بودند. همکاری با اندیشکده تدبیر آب برای قدم گذاشتن در مسیر حل بحران آب در کشور، برپایی برنامه‌هایی برای محیط زیست و همچنین برگزاری همایش‌های گفت‌وگو از جمله این برنامه‌ها است. وب‌سایت کانون نیز که حاوی مطالب متنوعی در حوزه گفت‌وگوست در پایان سال گذشته رونمایی شد. امروز از داشتن مکان مجزای بزرگ برای کانون ابراز خوشحالی می‌کنم، چرا که فعالیت‌های ما در این سال‌ها بیشتر و گسترده‌تر از قبل شده بود و به فضای بزرگتری نیاز داشتیم.

غفلت از آموزه‌های گفت‌وگویی بزرگان 

محمدرضا غلامی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۷ نیز در این برنامه گفت: امیدوارم این فضایی که در اختیار  کانون گفت‌وگو قرار گرفته برای پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون مفید باشد. ما باید ذهنمان را با بزرگان دین و فرهنگمان درگیر کنیم، چرا که آنها استراتژی دین و فرهنگ را به ما آموزش می‌دهند. نام امام موسی صدر و دیگر کسانی که باب گفت‌وگوی دینی و اجتماعی را ایجاد کردند، همیشه باید مدنظر ما باشد.

وی افزود: خیابانی که دفتر کانون در آن قرار گرفته مزین به نام شهید آیت‌الله مفتح است. ایشان نیز شخصیتی بود که باب گفت‌وگوی بین حوزه و دانشگاه را باز کرد. متاسفانه ما در این سال‌ها نتوانستیم آموزه‌های این بزرگان دین و فرهنگ را در اختیار جوانان قرار دهیم.

غلامی ادامه داد: بزرگانی چون امام موسی صدر و شهید مفتح تکنیک خلاقیت طوفان فکری را به ما آموزش دادند. بر مبنای این آموزه همه ما باید بدون هیچ‌ پیش داوری به دیگری گوش فرا دهیم. یکی از مشکلات جامعه ما خوب گوش ندادن است. ان‌شالله کانون گفت‌وگو در دفتر جدید خود هرچه بهتر و بیشتر برای گسترش گفت‌وگو و تفاهم قدم بردارد.

آمادگی شهرداری منطقه ۷ برای کمک به ترویج گفت‌وگو و دیالوگ

علیرضا قربانی، مسئول اداره فرهنگی معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۷ نیز در این برنامه گفت: ما در معاونت اجتماعی منطقه مرکزی به نام «کنترل خشم» داریم که می‌تواند برای نارسایی‌های اجتماعی مفید باشد. تمام فعالیت‌های ما باید به سمت پیشگیری برود و کانون گفت‌وگو می‌تواند همکار خوبی برای معاونت اجتماعی شهرداری منطقه در موضوع پیشگیری باشد.

قربانی افزود: وقتی همه مهارت‌های گفت‌وگو را بلد باشند به جایی خواهیم رسید که رفتار ما کمترین تبعات و بیشترین بهره‌وری را برای جامعه خواهد داشت. اگر پیشتر این مهارت‌ها را آموزش داده بودیم، امروز با آسیب‌های اجتماعی کمتری مواجه بودیم. ما آمادگی همکاری داریم تا برنامه‌ها و کارگاه‌های کانون گفت‌وگو در ۱۴ سرای محله و همچنین دیگر مجموعه‌های شهرداری منطقه ۷ برگزار شود.

در پایان این برنامه نیز به همه حاضران کاغذهایی داده شد تا دعا یا آرزوی خود را برای گفت‌وگو و کانون گفت‌وگو روی آن بنویسند. حاضران پس از نوشتن دعا یا آروزی خود را برای جمع خواندند و این کاغذها به یادگار در کانون باقی ماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.