کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

برای درگذشت مروج كارگاه‌های يادگيری گفت‌وگو

فاطمه صدرعاملی، عضو هیئت مدیره کانون گفت‌وگو

یوهانس هارتکه مایر، مروج فرهنگ گفت‌وگو و ایجاد کننده کارگاه‌های آموزش گفت‌وگو، ۱۵ ژوئیه چشم از جهان فرو بست.

دکتر یوهانس هارتکه مایر یکی از بانیان اشاعه فرهنگ گفت‌وگو در آلمان و یکی از نویسندگان کتاب «باهم اندیشیدن راز گفتگو» بود. او در نزدیکی شهر اوسنابروک که در شمال آلمان قرار دارد، زندگی می‌کرد. معمولا با خوشحالی می‌گفت که در شهر اوسنابروک قرارداد صلح جنگ‌های سی ساله امضا شده است. او پس از بیماری طولانی، چند روز پیش دارفانی را وداع گفت.

وجودش انسانیت محض و نوع زندگیش الگوی خدمت به انسانیت و حفاظت از خلق خداوند و محیط زیست بود. هم به فکر خدمت به انسان‌ها و هم به فکر حفاظت از محیط انسان‌ها بود. تحصیلاتش درهم تنیدگی علایق او را به خوبی نشان می‌دهد. او مهندس کشاورزی و فارغ‌ التصیل رشته تعلیم و تربیت بود. هردو رشته را با عشق و علاقه دنبال می‌کرد و به فکر تغییر و تحولاتی بود که امکان پرورش انسان را بیش از پیش فراهم کند.

هارتکه مایر:«من در یک مزرعه بزرگ شده‌ام. بعضی اوقات ساعات زیادی یا حتی تمام روز زمین را شخم می‌زدم و بذر افشانی می‌کردم. در حین چنین کارهایی فرصت کافی داشتم که در مورد گفته‌ها، انتظارات و برنامه‌ها فکر کنم… رفته رفته برایم روشن شد که ایدئولوژی‌های مختلف و عقایدی در اجتماع وجود دارد که انسان‌ها به دلیل سازگاری با محیط خود را با آن تطبیق می‌دهند …  خود را تحت تاثیر جهان‌بینی‌ها مختلف دیدم که مرا به وضعیت بحرانی کشاند.» ۱

از همان اوایل زندگی‌اش  به فکر تغییر و تحول و نوآوری بود. البته آن نوع تغییر و تحول که به نفع انسان و محیط او باشد و نه در خدمت منافع سرمایه داران. هنوز در همان مزرعه، آثار اولین دستگاهی که با ابتکار خود برای استفاده از انرژی خورشیدی درست کرده بود، دیده می‌شود. سال‌ها قبل از آن که صنعت استفاده از انرژی پاک توسعه پیدا کند.

صبور بود و می‌دانست برای تغیییرات اساسی به زمان درازی نیاز است.

در سوادآموزی فعال بود، مدیران سازمان‌ها را برای توسعه پایدار تربیت می‌کرد و از این رو با تفکر سیستمی نیز  آشنا بود و آن را تدریس می‌کرد.

همسرش، خانم دکتر مارتینا هارتکه مایر، نویسنده دیگر کتاب «باهم اندیشیدن راز گفتگو» همکار او در همه زمینه‌ها بود. در اثر مشاهده صداقت و پاکی و تلاش او خانواده‌اش نیز راه  او را دنبال می‌کردند. خانه و کاشانه‌ او، همسر و فرزندان و نوه‌هایش و همه زندگی و تلاش و شغل و تبادلات اقتصادی‌اش در خدمت آخرین دست آوردهای حفاظت از محیط زیست و حفاظت از انسانیت انسان قرار داشت. محل زندگیشان به  همین دلیل بسیار دیدنی است که مقاله‌ایی را در معرفی آن خواهیم نوشت.

در روند فعالیت‌هایش به فکر توسعه فرهنگ گفت‌وگو بود و سوالات زیادی را برای ذهن مطرح می‌کرد. یاد او را گرامی می‌داریم.

هارتکه مایر: «چگونه می‌توان در وضعیت متحجر راه و رسم گفت‌وگو را معرفی کرد؟ چگونه می‌توان به موفقیت امری امید داشت که نه روشی متناسب با عادات عموم مردم دارد و نه یک نظریه صرفا تئوریک بلکه قبل از هر چیز توصیف یک نوع موضع گیری در زندگی است. چگونه می‌توان با گفت‌وگو، نوع دوستی انسان‌ها را شکوفا کرد؟ چگونه می‌توان روشن کرد که گفت‌وگو چیزی بیش از تبادل معلومات است… این تجارب باعث آشنا شدن من با روح گفت‌وگو شد… حاضر نیستم امکاناتی را که از این طریق بدست آورده‌ام از دست بدهم …» ۲

…………………….

پیوست:

۱و ۲: صفحات 30 و 31 از کتاب «باهم اندیشیدن راز گفتگو»

1 نظر
  1. شکوفه راستگو می گوید

    روحش شاد…و چه کتاب بی نظیریست کتاب با هم اندیشیدن راز گفتگو و چقدر خودرا مدیون او میدانم بابت همه آنچه از کتابش آموختم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.