کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

«آبرانه» در کارگاه‌های گفت‌وگو بررسی می‌شود

در نشست مشترک کانون گفت‌وگو و اندیشکده تدبیر آب، «آبرانه» به عنوان موضوعی برای شروع کارگاه‌های گفت‌وگو برای تدبیر پیرامون بحران آب در کشور انتخاب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کانون گفت‌وگو در نشست مشترک کانون گفت‌وگو و اندیشکده تدبیر آب که با عنوان «آب در مسیر بحران» عصر پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ برگزار شد، حاضران بر اهمیت «آب مجازی» تاکید کرده و موضوع «آبرانه» را به عنوان اولویت برنامه‌های مشترک و برگزاری کارگاه‌های گفت‌وگو در کانون، انتخاب کردند.

مفهوم آب مجازی در دهه اخیر، تصویر گویایی از نیاز به آب برای تأمین غذای جمعیت جهانی است، برآورد میزان آب مجازی در محصولات مختلف آگاهی مردم را نسبت به آب افزایش می­دهد و نشان­دهنده اثراتی است که تولید و بالطبع، مصرف آن محصول در محیط خود بر جا می­گذارد. اما واقعیت آن است که کل آبی که در یک کشور مصرف می‌شود، میزان دقیقی از تخصیص منابع جهانی آب به آن کشور نیست.

از دیدگاه آب مجازی، با واردات محصولات به کشور، حجم آب مجازی مورد نیاز برای تولید محصولات به منابع آبی داخل کشور اضافه و صادرات یک کشور نیز معادل آب مجازی خروجی از کشور است که باید از منابع آبی داخل کشور کسر شود.

برای اینکه بتوان اثر الگوی مصرف مردم را بر منابع طبیعی نشان داد می‌توان از مفهوم Water Footprint یا آبرانه استفاده نمود. آبرانه، حجم کل آبی است که در تولید کالا و خدمات مصرفی برای ساکنان یک کشور به کار می­رود.

آبرانه را می‌توان برای هر گروه تعریف شده­ای از مصرف­کنندگان مانند خانواده، اصناف، جمعیت روستایی، شهری، استانی و کشوری و در مقیاس زمانی، مکانی، داخلی و یا خارجی محاسبه نمود. پس از برآورد آبرانه کشور باید به ارزیابی پایداری آبرانه پرداخته شود. فاز ارزیابی پایداری آبرانه، روی تحلیل‌های چند وجهی پایداری محیطی راندمان اقتصادی و تساوی اجتماعی مصارف و تخصیص آب تاکید دارد و به تحلیل تخصیص پایدار، کارامد و عادلانه آب در مقیاس محلی و جهانی با یک الگوی تولید، مصرف با توجه به موقعیت جغرافیایی می پردازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.