کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

گزارش کارگاه شیوۀ تعامل و گفت‌وگو با کودکان کار

راه و رسم صحیح تعامل و رفتار با کودکان کار از دغدغه‌های جدی در جامعه است. اینکه چگونه می‌توان عزت‌ و کرامت انسانی را حفظ کرد و مسئولیت اجتماعی خود را به جا آورد. این دغدغه و باور به انسان، ما را بر آن داشت تا با همکاری مدرسۀ صبح رویش کارگاه شیوۀ تعامل و گفت‌وگو با کودکان کار را چهارشنبه 24 مرداد 1403 در کانون گفت‌وگوی مؤسسۀ امام موسی صدر در جمع تعدادی از دغدغه‌مندان به این موضوع برگزار کنیم.

صبح‌رویش سازمان مردم‌نهاد و مستقل با مجوز از وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور و بهزیستی است که در مهرماه 1394 برای اولین بار صدای زنگ آن در کوچه‌های شهر پیچید تا جایی برای کودکی و رشد کودکان کار و در معرض آسیب محلۀ دروازه غار تهران باشد. امروز 1205 دانش‌آموز در 10 مرکز مشغول آموزش تحصیلی، یادگیری مهارت‌های زندگی، مهارت‌های فنی و هدایت شغلی هستند و از خدمات درمانی، مددکاری و روانشناسی و پوشاک گرم، صبحانه و ناهار بهره‌مند می‌شوند و تمامی هزینه‌های این مدرسه از طرف حامیان مردمی تأمین می‌شود.

ما در کانون گفت‌وگو می‌خواستیم کودک‌کار را بهتر بشناسیم و علاقمند بودیم بدانیم وقتی کودک‌کاری فال و گل و دستمال و … می‌فروشد و یا شیشۀ ماشین‌ها را تمیز می‌کند و یا حتی زمانی که مجبوریم به اصرار آن‌ها برایشان چیزی خریداری کنیم، چگونه رفتار کنیم که هم بچه‌ها کمتر آسیب ببینند و هم خودمان امنیت روانی داشته باشیم.

در این کارگاه کارشناسان صبح رویش از اصل قدم یعنی برخورد قاطعانه، دوستانه و محترمانه گفتند.

توضیح دادند که چرا نباید برای کودک کار خوراکی و کالاهای فروشگاهی را خریداری کنیم و بر حفظ عزت نفس کودکان کار تاکید کردند و از هر اقدامی که آنان را به سمت تکدی‌گری سوق دهد برحذر داشتند.

گفتنی است که تجربۀ شیرین برگزاری مراسم رونمایی کتاب میریام در مدرسۀ صبح رویش ما را بیشتر به برگزاری این کارگاه در کانون گفت‌وگو تشویق کرد. اگر شما هم علاقمند به حمایت از مدرسۀ صبح رویش هستید می‌توانید از طریق سایت مدرسه حامی برگزاری این کارگاه شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.