کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

گفتگو برای همه

گفت‌وگو برای همه

نویسنده: ابوالحسن قندهاری

سال انتشار: 1394

نوبت چاپ: اول

شمارگان: هزار نسخه

تعداد صفحات: 148 صفحه

قیمت: 8500 تومان

ناشر: انتشارات بازتاب

 

 

معرفی کتاب

«گفتگو برای همه» ۸ فصل و ۴ پیوست دارد. عناوین فصل‌های کتاب به ترتیب عبارتند از: «گفت‌وگو چیست؟»، «چهار اصل گفت‌وگو»، «شش مهارت محوری در گفت‌وگو»، «قواعد گفت‌وگو»، «ظرف، میدان و زبان گفت‌وگو»، «پنج سطح فراگیری در کار گفت‌وگو»، «اجرای کارگاه‌های گفت‌وگو» و «هم‌اندیشی در فضای مجازی».

مهم‌ترین مبحث طرح شده در فصل نخست کتاب بیان تفاوت‌های میان «گفت‌وگو» و «بحث» است. در فصل دوم نیز چهار اصل گفت‌وگو شامل «گوش دادن»، «احترام گذاشتن»، «تعلیق نمودن» و «ابراز کردن» توضیح داده شده‌ است.

نویسنده در فصل سوم کتاب به شرح ۶ مهارت محوری در امر گفت‌وگو، شامل «جویایی و کنجکاوی»، «جانبداری سازنده»، «ذهن باز و آمادگی پذیرش»، «پرهیز از شتاب»، «بر خویشتن خویش ناظر بودن» و «همدلی» پرداخته است. در فصل چهارم کتاب نیز به طور مختصر قواعد گفت‌وگو مانند «احترام به طرف گفت‌وگو»، «گوش سپردن»، «کوتاه سخن گفتن» و… معرفی شده‌اند.

«ظرف گفت‌وگو»، «میدان‌های گفت‌وگو» و «زبان‌های گفت‌وگو» مهم‌ترین سرفصل‌های ارائه شده در فصل پنجم کتاب است. در فصل ششم کتاب نیز به پنج سطح یادگیری در امر گفت‌وگو پرداخته شده‌ است. این پنج سطح به ترتیب به این شرح است: «انتقال دانایی»، «آگاهی از اندیشه دیگران»، «تامل»، «تعمق» و «معنی».

در فصل هفتم کتاب نیز چگونگی برگزاری جلسات گفت‌وگو، عوامل تسهیل‌گر گفت‌وگو، اصول گفت‌وگو، مهارت‌های گفت‌وگو و… آموزش داده شده‌اند. با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی و اهمیت آن در زندگی انسان مدرن نویسنده فصل آخر کتاب خود را به نیز به بحث درباره گفت‌وگو و هم‌اندیشی در فضای مجازی پرداخته است.

پس از پایان هر بحث در کتاب، تمرین‌های عملی برای آموزش مخاطبان ارائه شده است. نویسنده همچنین در مقدمه خود بر این کتاب به چگونگی و توجه خود به مفهوم «گفت‌وگو» و همچنین چرایی نگارش و انتشار کتاب «گفت‌وگو برای همه» پرداخته است. او یکی از دلایل خود برای توجه به مفهوم گفت‌وگو و نگارش این کتاب را آشنایی و شرکت در کارگاه‌های گفت‌وگوی موسسه امام موسی صدر بیان کرده است.

‌عناوین چهار پیوست کتاب نیز به این شرح است: «کارگاه‌های گفت‌وگو در موسسه امام موسی صدر»، «داستان موش و گربه از کلیله و دمنه»، «داستان یک دوست خوب از مرزبان‌نامه» و گزیده‌ای از مقاله «چرا گفت‌وگو» از دیوید بوهم.

پیشگفتار این کتاب به قلم دکتر محمود عجمی، مدیرعامل انجمن مشاوران مدیریت ایران است. عجمی در متن خود مفهوم «گفت‌وگو» یا Dialogue و نیاز جامعه امروز به آن و همچنین تعاریف اندیشمندان از Dialogue را توضیح داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.