کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

گفت‌وگو با مخالف از منظر قرآن

گفت و گو با مخالف

نویسنده: مولود بهرامیان

سال انتشار: 1395

تعداد صفحات: 206 صفحه

شمارگان: دو هزار نسخه

قیمت: 9000 تومان

ناشر: احسان

 

 

 

 

معرفی کتاب

جایگاه متعالی گفت‌وگو در جهان معاصر پیامد درکی نوین از آن است که در صد سال اخیر در نظریه‌های گوناگون ارائه شده است. در این نظریه‌ها گفت‌وگو ارتباط گفتاری خاصی در نظر گرفته می‌شود که از دیگر ارتباط‌ها مانند تک‌گویی، مشاجره، مناظره، مذاکره، بحث، گپ و… متمایز است. هرکس گام در راه گفت‌وگو می‌گذارد، نقطه‌ عزیمت خویش را «ندانستن» قرار می‌دهد و چون می‌داند که گفت‌وگو از «شنیدن» آغاز می‌شود، جسارت ورود به عرصه‌های ناشناخته را دارد.

«گفت‌وگو با مخالف از منظر قرآن» پژوهشی تطبیقی است که با مقایسه و برآورد تلقی‌های جدید و قدیم فلسفی از مفهوم گفت‌وگو درصدد بازخوانی این عنصر در قرآن کریم است. در این میان به آرای مفسران و شارحان معاصر و کلاسیک این کتاب مقدس رجوع و استناد شده است. نویسنده در این اثر با بازخوانی آرای شارحان و مفسران قرآن درباره آیاتی که در موضوع زمینه‌های گفت‌وگو با اهل کتاب اعم از یهود و نصاری و نیز محاربان که حقانیت قرآن را نمی‌پذیرفتند و به آن ایمان نمی‌آوردند، بهترین راهکارها برای گفت‌وگو در عصر جدید را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

با توجه به این که در جهان امروز بسیاری به مخالفت با قرآن پرداخته و درباره موضوعات مختلف آن تشکیک کرده‌اند، این کتاب می‌تواند بهترین روش‌های گفت‌وگو (روش‌هایی که مورد تایید قرآن است) را به مبلغان دین و گفت‌وگو کنندگان بین‌ ادیانی و بین‌ فرهنگی آموزش دهد.

کتاب پنج فصل دارد که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «واکاوی مساله گفت‌وگو»، «تبارشناسی گفت‌وگو و معرفی اجماعی فلسفه اخلاق»، «رویکردها و مبانی جدید گفت‌وگو»، «گفت‌وگو در قرآن» و «اخلاق مخالفت و پیامد گفت‌وگو از منظر قرآن».

در فصل اول با ارائه‌ کلیات مسئله و طرح پرسش‌هایی چند، از ماهیت و ضرورت پژوهش سخن به میان آمده است. «مسئله چیست؟»، «سوالات پژوهش»، «اهداف پژوهش» و «معنای لغوی گفت‌وگو، مخالف و دگرپذیری» قسمت‌های مختلف فصل اول کتاب است.

در فصل دوم مروری بر اخلاق و فلسفه‌ اخلاق به ‌عنوان یک معرفت درجه‌ دوم که به چرایی مسائل اخلاق می‌پردازد و نیز به «اخلاق کاربردی» که این پژوهش در چارچوب آن قرار می‌گیرد، اشاراتی رفته است. از دیگر مباحث در این فصل «گفت‌وگو و مکاتب فلسفی»، «مکاتبی که به طور مستقیم به گفت‌وگو پرداخته‌اند»، «چیستی دشمنی» و «اخلاق مخالفت» به‌طور عام، پرداخته شده است.

نویسنده در فصل سوم ضرورت گفت‌وگو و موانع آنرا در جهان کنونی را بررسی کرده و در ادامه به ارائه‌ رویکردهای جدید از گفت‌وگو در دوران معاصر و واکاوی آرای فیلسوفان گفت‌وگو مانند یورگن هابرماس، گادامر و باختین می‌پردازد. «آموزه‌های روش‌شناسانه جهت گفت‌وگو»، «اهمیت گفت‌وگو در حوزه عمومی»، «معرفت شناسی و مفهوم حقیقت»، «کنش تفاهمی»، «زیست‌جهان»، «گفت‌وگو نظریه‌های سیاسی» و «گفت‌وگو و رویکرد مبتنی بر افق‌های همبسته و ایده جماعت» از سلسله مباحث ارائه شده در این فصل است.

در فصل چهارم به کاربرد مفهوم گفت‌وگو در قرآن و انواع آن از جمله «حکمت»، «موعظه‌ حسنه» و «مجادله» یا همان «جدال بالّتی هی أحسن» به طور مفصل و مبسوط پرداخته شده و قواعد و اصول کلی گفت‌وگو با مخالف از دیدگاه قرآن بررسی شده است. «کاربرد واژه گفت‌وگو در قرآن»، «چگونگی پیدایش گفت‌وگو و جدل در قرآن»، «ویژگی‌های قرآنی گفت‌وگو»، «قواعد و اصول کلی گفت‌وگو با مخالف از دیدگاه قرآن»، «مراحل سه گانه گفت‌وگو و جدل در قرآن»، «ویژگی‌های موعظه حسنه» و «چند مورد از انواع گفت‌وگو در قرآن» از جمله مباحث ارائه شده در این فصل است.

نویسنده در فصل پنجم کتاب، «اخلاق مخالفت» و پیامد گفت‌وگو در قرآن و علل و عوامل اختلاف از دیدگاه قرآن را بررسی کرده و به بیان وجه تمایز گفت‌وگو در قرآن با نظریه‌های کهن و نوین گفت‌وگو، پرداخته است. «اختلاف چیست؟»، «طبیعت اختلافات موجود میان مردم»، «اهمیت رابطه نیکو با دیگران» و «روش‌های عملی پرورش نفس بر اختلاف» از مباحث ارائه شده در این فصل است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.