کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

ششمین گردهمایی سالانه کانون گفت‌وگو برگزار شد

ششمین گردهمایی سالانه کانون گفت‌وگو با موضوع گفت‌وگو و طبیعت و سخنرانی‌ دکتر هادی خانیکی و استاد مصطفی ملکیان، سوم اسفند ۱۳۹۶ برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کانون گفت‌وگو، در این گردهمایی که با حضور و سخنرانی دکتر خانیکی و استاد ملکیان برگزار شد، فاطمه صدرعاملی و ناصر شاه‌حسینی از اعضای هیات مدیره کانون گفت‌وگو نیز سخن گفتند و تمرین‌های گفت‌وگویی با شرکت همه حضار در سالن  به اجرا درآمد.

ناصر شاه‌حسینی در این گردهمایی نکاتی را درباره فلسفه تاسیس کانون گفت‌وگو برای حاضران بیان کرد. او گفت: کانون گفت‌وگو پس از مشاهده و بررسی نارسایی‌های گفت‌وگو در جامعه، کار خود را در مؤسسه امام موسی صدر آغاز کرد. هدف ما بازآفرینی مهارت‌های دیالوگ و تفاهم میان افراد جامعه با الهام از اندیشه و عمل امام موسی صدر است.

شاه‌حسینی افزود: ما دیالوگ را یکی از مهمترین ارکان مدنیت می‌دانیم. دیالوگ شیوه‌ای است برای دست یافتن به پیشداوری‌ها و پیشگیری از سوءتفاهم. برای رسیدن به گفت‌وگو ما روش کارگاهی را انتخاب کردیم. در این روش افراد با تمرین به مدل‌های رفتاری خود آگاهی پیدا کرده و با شناخت ساختار ذهنی خود بهتر آموزش می‌بینند. رابطه استاد و شاگردی در کارگاه‌ها وجود ندارد و همه یادگیرنده و یاددهنده هستند و معمولا از طیف‌های مختلف جامعه در کارگاه‌ها شرکت می‌کنند.

عضو هیات مدیره کانون گفت‌وگو همچنین به فعالیت‌های کانون در سال ۱۳۹۶ اشاره کرد و گفت: امسال کانون توانست ۲ کارگاه بازآفرینی مهارت‌های گفت‌وگو و توانمندسازی والدین را در شهرستان آمل برگزار کند. همچنین آموزش راهنماها ادامه یافت و ۲ گروه توانستند دوره‌های کانون را بگذرانند. کارگاه‌ها در وزارت آموزش و پرورش هم مورد استقبال معاونت امور بانوان قرار گرفت و توانستیم ۴ کارگاه برگزار کنیم. در سازمان جهاد دانشگاهی نیز برای دست اندرکاران برنامه «مناظره دانشجویی» کارگاه برگزار کردیم.

شاه‌حسینی در ادامه عنوان کرد: برنامه دیگر، پیگیری ارتقاء بخش نظری شرکت کنندگان و راهنماها بود که برای نیل به این مقصود درس‌گفتارهایی با تدریس دکتر رسول رسولی پور برگزار شد. همچنین کارگاهی بر مبنای زندگی دیالوگی امام موسی صدر در بهمن ماه امسال با ارائه دکتر رسولی پور تشکیل شد. امام موسی صدر در ۳۰ بهمن سال ۱۳۵۳ موعظه مراسم آغاز روزه مسیحیان را در کلیسای کبوشیین بیروت اجرا کرد که با توجه به فعالیت‌های گفت‌وگویی ایشان در لبنان به عنوان الگوی گفت‌وگو و تعامل برای ما شناخته می‌شود.

فاطمه صدرعاملی، بنیان‌گذار کانون گفت‌وگو و از اعضای هیئت مدیره کانون نیز در این همایش دقایقی برای حاضران سخنرانی کرد. او در بخشی از سخنان خود گفت: ما پس از آگاهی بر ضرورت گفت‌وگو، فهمیدیم که باید شیوه و روش عملی آن را یاد بگیریم. در جوامعی که در بحران هستند، بیان تاثیر خود را از دست می‌دهد و بنابراین باید به صورت عینی مهارت‌های گفت‌وگو را در کارگاه‌ها آموخت.

صدرعاملی در ادامه عنوان کرد: ۱۰مهارت برای گفت‌وگو وجود دارد. این متد کارگاهی در آمریکا و به همت اندیشمندانی چون ویلیام اسحاق و دیگران تدوین شده است. در این کارگاه‌ها اشخاص چند روزی در کنار هم جمع می‌شوند و از لوازم مختلف بهره می‌برند تا مهارت‌های گفت‌وگو را بیاموزند. شرکت کننده‌ها با تمرین‌های متعدد با این مهارت‌ها آشنا می‌شوند.

گفت‌وگوهایی من و تویی با اجرای راهنماهای کانون، رونمایی و معرفی پایگاه اطلاع رسانی جدید کانون گفت‌وگو و تمرین گروهی کنفرانس زندگی با حضار شرکت کننده در سالن با راهنمایی پروین داعی پور از دیگر برنامه‌های این گردهمایی بود.

پایان بندی ششمین گردهمایی کانون گفت‌وگو نیز اعطای گواهینامه پایان دوره کارگاه‌ تربیت راهنمایان با حضور استاد مصطفی ملکیان، فاطمه صدرعاملی، حورا صدر، دکتر رسول رسولی‌پور و مهندس محمدی بود. در این گردهمایی مینا باقری، مریم پاشاروش، حسن پیرزاد، مریم پورمیری، ثریا دانا، زینب فربهی، نرگس لیاقی مطلق، علی مهرآزما، اعظم میرغفاری و حمیده سادات میرمحمدی گواهینامه کارگاه تربیت راهنما را دریافت کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.