کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

نامه تبریک کانون گفت‌وگو خطاب به دکتر ظریف

کانون گفت‌وگو به مناسبت سالروز تصویب برجام و روز «گفت‌وگو و تعامل سازنده با دنیا» نامه‌ای خطاب به دکتر ظریف نوشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کانون گفت‌وگو، متنی که در ادامه می‌خوانید نامه سرگشاده کانون گفت‌وگو خطاب به دکتر ظریف است.

 

جناب آقای دکتر محمد جواد ظریف

وزیر محترم امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران،

باسلام و تحیّت

مشتاقیم از جانبِ اعضای کانونِ گفت‌وگوی مؤسسۀ امام موسی صدر، سالگرد موفقیتِ شما و همکاران محترمتان را در مذاکرات مربوط به انرژی هسته‌ای تبریک بگوییم؛ مذاکراتی که در مرحله‌ای حساس و تاریخی با مثبت‌اندیشی و تضمین حقوق و تأمین مواضع جمهوری اسلامی به توافقی پرثمر انجامید. قدردان دانش گسترده، نگرش گشوده و تلاشِ خستگی ناپذیر شما هستیم که با اشراف به تجارب تاریخی و دیدی جهانی و برداشتی دقیق از مسائل بین‌المللی، مذاکرات را طراحی و هدایت کردید و با احساس مسئولیت و شجاعتِ مثال زدنی و همفکری با همکارانتان نشان دادید که می‌توان از اختلافات و دغدغه‌های چند جانبه که گاه به‌ سادگی منجر به دشمنی و بحران می‌شود، مسئله‌ای مشترک صورتبندی کرد و از اطرافِ ذینفع خواست تا با همدلی و همکاری به حل این مسئله مشترک بپردازند.

این رویکرد که دیگران را به گفت‌وگو و دوری از خشونت فرا می‌خواند، به‌ویژه در جهانی که خشونت با همۀ چهره‌هایش پرده دری می‌کند، ثمرۀ عملیِ میراثی فکری و فرهنگی است که ایران با جهانیان در انداخت و شما خود در بسط و تعمیق آن به همراه سایر اندیشمندان جهانی کوشیدید. برآنیم که فرهنگِ گفت‌وگو  می‌تواند برای جوانان سراسر دنیا که تشنۀ عدالت و صلح هستند و برخی از ایشان مبارزه با ظلم را در اقدامات خشونت آمیز برضد دیگران می‌بینند، بدیلی قدرتمند باشد. اثباتِ این مدعا برجام است. ما برجام را دستاورد صبر، شجاعت و منطقِ گفت‌وگویی می دانیم که شما در مواجهه با جهان برگزیدید و به لطف پروردگار به سرانجام رسید.

مذاکراتی که با طراحی شما شکل گرفت، نخستین مذاکراتِ تاریخ سیاست نبوده است، اما آنچه به آن رنگی متفاوت زده، باور شما به این است که جهانیان به مثابۀ سرنشینان یک کشتی، برای میل به ساحلِ ثَبات راهی جز به رسمیت شناختن دغدغه‌های یکدیگر، احترام به دیگری و گفت‌وگو برای حل مشکلات مشترک ندارند. روند طاقت‌فرسای مذاکرات برای علم سیاست آموزنده بود و جای آن دارد که در کتاب‌های درسی آینده گنجانده شود، اما نباید از تأثیر اجتماعی و فرهنگی آن بر اندیشه و فرهنگ مردمان غافل شد که دیدند می‌توان، بلکه باید، باهم اندیشید و باهم کوشید و با هم به نتیجه‌ای دست یافت که کسی در آن بازنده نیست.

برای کانون گفت‌وگو، که بیش از دوازده سال است سعی در اشاعۀ فرهنگ گفت‌وگو داشته است، موفقیت شما امیدبخش و توان افزاست. ما از امام موسی صدر و روش و منش گفت‌وگویی ایشان الهام گرفته‌ایم و مهم‌ترین دغدغۀ جهان امروز را سازمان‌دهی امور اجتماع بر مبنای آرامش و صلح می‌دانیم. از شما سپاسگزاریم که نشان دادید: گفت‌وگو تنها به مباحث نظری محدود نمی‌شود، بلکه در روابط میان انسانها و میان ملت‌ها دست یافتنی است و می‌تواند ارتباطات پرتنش و مستعد خشونت را به هم‌فکری و مدارا بدل سازد.

امیدواریم موفقیت شما در این امر خطیر، گفت‌وگو را در روابط میان انسان‌ها نهادینه کند، و از جمله به جوانان جهان اسلام نشان دهد که تلاش مستمر برای بهبود روابط میان ملت‌ها و میان انسان‌ها از بهترین نمونه‌های جهاد در راه خداست.

کانونِ گفت‌وگوی مؤسسۀ امام موسی صدر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.