کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

گفتگو و هنر با هم اندیشیدن

گفت و گو و هنر با هم اندیشیدن

تالیف: ویلیام اسحاق

مترجم: محمود حدادی

سال انتشار: ۱۳۹۵

نوبت چاپ: اول

تعداد صفحات: ۴۳۲ صفحه

قیمت: ۲۰۰۰۰ تومان

ناشر: اداره نشر وزارت امور خارجه

 

 

معرفی کتاب

مخاطب با مطالعه کتاب «گفتگو و هنر با هم اندیشیدن» مجهولات و ضعف‌های خود در امر گفت‌وگو را کشف کرده و راهکارهای برطرف کردن آنها را می‌آموزد. بنابراین دایره مخاطبان این کتاب محدود نیست و عموم انسان‌ها از هر صنف و شغلی را دربر می‌گیرد.

به باور نویسنده این کتاب، گفت‌وگو این پتانسیل را دارد که ما را به درک جهل‌مان قادر می‌سازد و به ما کمک می‌کند به شکلی بیاندیشیم که به تنهایی قادر به انجام آن نیستیم.

انسان‌ها جزئی از جهان پیرامون‌شان هستند و هرکدام زیرمجموعه یک ساختار اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… به حساب می‌آیند. مخاطب با مطالعه این کتاب می‌آموزد که در هر شغل و پیشه‌ای که باشد نیاز به گفت‌وگو دارد و اگر دانش گفت‌وگو را فرا گرفت سازمانی را که در آن مشغول به فعالیت است، نیز موفق‌تر از قبل عمل خواهد کرد. عمده مثال‌های این کتاب نیز در زمینه گفت‌وگوی بین حکومت‌های سیاسی با همدیگر است.

کتاب شامل پنج بخش است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از «گفت‌وگو چیست؟»، «ظرفیت‌سازی برای رفتار جدید»، «اشراق پیش‌بین»، «معماری ناپیدا» و «گسترده کردن دایره».

بخش نخست کتاب شامل سه فصل به ترتیب با عناوین «گفت‌وگو با مرکز، نه با طرفین»، «چرا تنها فکر می‌کنیم و در این باره چه کاری می‌توانیم انجام دهیم» و «راه بی‌پایان گفت‌وگو» است.

نویسنده در بخش دوم کتاب در چهار فصل «گوش دادن»، «احترام گذاشتن»، «به تعویق انداختن» و «ابراز کردن» به آموزش رفتارهایی می‌پردازد که در زمینه نهادینه کردن فرهنگ گفت‌وگو در نهاد انسان‌ها موثرند.

بخش سوم کتاب نیز شامل دو فصل «الگوهای رفتاری» و «غلبه بر دام‌های ساختاری» است. مهم‌ترین بحث مطرح شده در فصل الگوهای رفتاری دیدن فاصله‌ها در عمل گفت‌وگوست؛ چرا که شناسایی دقیق‌تر فاصله‌ها و اختلافات می‌تواند بر بهبود روند گفت‌وگو موثر باشد. در فصل «غلبه بر دام‌های ساختاری» نیز این موضوع مطرح می‌شود که که ما می‌توانیم با شناسایی ساختارهایی که یک فرد یا گروه را هدایت می‌کنند، نحوه رفتار فرد یا گروه را پیشبینی کرده و موانع گفت‌وگو با آنها را برطرف کنیم.

«تنظیم ظرف‌ها»، «میدان‌های گفت و شنود»، «گردآوری برای گفت‌و‌گو» و «اکولوژی فکر» عناوین چهار فصل مطرح شده در بخش چهارم کتاب است. در نهایت بخش پنجم کتاب کتاب نیز چهار فصل دارد که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «گفت‌و‌گو و اقتصاد نوین»، «پرورش گفت‌و‌گوی سازمانی و سیستمی»، «گفت‌و‌گو و دموکراسی» و «کل را جدی گرفتن».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.