کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

بیایید با هم تبادل نظر کنیم

فاطمه صدرعاملی، عضو هیئت مدیره کانون گفت‌وگو در یادداشتی به مناسبت سال جدید به تبادل نظر و گفت‌وگو دعوت می‌کند:

سال جدید آغاز شده است و طبیعت از حالت امکان به بروز رسیده است.

نه تنها در طبیعت بلکه در کل موجودات استعدادهای فراوانی نهفته است که می‌تواند در صورت شرایط مناسب به بروز برسد و در روند رسیدن به کمال قرار گیرد. تفاهم بین انسان‌ها و ارتباط و گفت‌وگوی سالم و فارغ از کژی‌ها و نارسایی‌ها نیز از گل‌های زیبای گلستان زندگی است. در شرایط مناسب به بروز و رشد و شکوفایی می‌رسد.

تلاش برای ایجاد تفاهم اجتماعی و یادگیری گفت‌وگو به شکفتن استعدادهای بالقوه انسان‌ها مدد می‌رساند.

 گفت‌وگو و هم فکری و همدلی زمینه را برای بررسی بحران‌های اجتماعی و فهمیدن آنها هموار می‌کند و بالاخره در روند پیدا کردن راه حل برای آنها مددرسان است.

الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا … کسانی که در راه حق تلاش می‌کنند به راه حق هدایت خواهند شد.

گفت‌وگو به تبادل نظر و هم فکری احتیاج دارد و به وسیله آن می‌توان به حوزه‌های مشترک شعور انسان‌ها دسترسی پیدا کرد.

فیلسوف آلمانی Eberhard wldenfels در توصیف گفت‌وگو می‌گوید:

«وقتی که  من با دیگران در حال گفت‌وگو هستم یک زمینه مشترک ایجاد می‌شود. افکار من و افکار دیگران یک شبکه واحد می‌سازند. اظهارات من و اظهارات طرف مقابلم به مقدار زیاد برخاسته از موقعیت این گفت‌وگو هستند و در یک فعالیت مشترک قرار می‌گیرند که هیچ کدام از ما عامل اصلی آن نبوده‌ایم. این وحدت محاط بر همه و غیر قابل احاطه از طرف یک فرد، یک حوزه میانی می‌سازد که بر همه تاثیرگذاراست.»

حوزه میانی گفت‌وگو بخشی از حوزه اکولوژی اخلاق و تفکر است همانطور که حوزه محیط زیست نیاز به محافظت دارد و لازم است از تخریب آن جلوگیری شود، حوزه میانی گفت‌وگو یا زیست بوم تفکر و اخلاق نیز به محافظت نیاز دارد.

از شما دعوت می‌کنیم با ابراز نظر در مورد این موضوع در یک تمرین همفکری  شرکت کنیم و با عناصر این حوزه آشنا شویم و چگونگی  توجه به آن و حفاظت از آن را بررسی کنیم.

به امید حفاظت از محیط زیست و حفاظت از محیط گفت‌وگو و اخلاق.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.