کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

برنامه وزارت ارشاد برای ایجاد گفت‌وگو بین اصحاب فلسفه و اصحاب فرهنگ و هنر

سیدعباس صالحی گفت: در برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک شعار جدی بحث گفت‌وگوی فرهنگی بین اصحاب فلسفه و حکمت با اصحاب فرهنگ و هنر است و هر دو نیازمند به این تلاقی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کانون گفت‌وگو، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه نخستین اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی که ظهر شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ در مجتمع ولایت برپا شد، درباره رابطه بین فرهنگ و فلسفه و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهبود وضعیت گفت‌وگو در این حوزه سخنرانی کرد. متن کامل این سخنرانی را در ادامه می‌خوانید.

رابطه بین فلسفه و فرهنگ نقطه‌های تلاقی دارد که می‌تواند برای هر دو سودمند باشد. در برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک شعار جدی بحث گفت‌وگوی فرهنگی بین اصحاب فلسفه و حکمت با اصحاب فرهنگ و هنر است و هر دو نیازمند به این تلاقی هستند.

گفت‌وگوی فرهنگی در بعد داخلی ابعادی پیدا می‌کند که بعد اول آن فلسفه و فرهنگ است و باید گفت فلسفه در فرهنگ، تاریخ تمدن و ادبیات مطرح است.

۶۰۰ مرکز آموزش رسمی تئاتر در کشور دایر است و موسسات چند منظوره و تک منظوره نیز در این حوزه داریم که تئاترهایی با صبغه فلسفی در آنها وجود دارد و گفت‌وگوهای اصحاب فلسفه با اصحاب تئاتر می‌تواند اثر گذار باشد. گفت‌وگوی اصحاب رسانه با اهالی فلسفه باید مورد تاکید قرار گیرد و فلسفه و فضای مجازی دامنه وسیعی پیدا کرده و تعامل این دو به پیشبرد اهداف این مسیر کمک می‌کند.

در رابطه با تعامل اصحاب فلسفه با حوزه کودک و نوجوان در شاخه‌های مختلفی کار می‌شود و گفت‌وگوی این دو حوزه نیز حائز اهمیت است. امروزه فلسفه علاوه بر کارایی برای بزرگسالان در زمینه فلسفه کودکان هم می‌تواند ایفای نقش کند. اگر چه قالب‌های مختلفی در حال نگارش است اما فلسفه با فعالان حوزه کودک ارتباط موثری پیدا نکرده که نیاز به بررسی دارد.

مجمع حکمت به عنوان یکی از مهمترین پایگاه‌ها برای تعامل فلسفه با فرهنگ و هنر شمرده می‌شود و باید اتاق فکری را برای ارتقا این مهم راه اندازی کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعتبار فرصت‌ها و موقعیت‌هایی نظیر جایگاهی که در سازمان‌هایی مانند یونسکو دارد، می‌تواند بستر ساز گفت‌وگوی فلسفه و حکمت با جهان باشد و این فرصتی است که در تعامل با جهان می‌توانیم از آن بهره‌مند شویم.

فلسفه حکمت اسلامی یک فرصت خاص تعاملی محسوب می‌شود و گفت‌وگوی ادیان و مذاهب با صبغه فلسفی و دریچه عرفانی، ظرفیتی برای مجمع عالی حکمت است. بنابراین باید بحث گفت‌وگوی حکمت فلسفی را با جهان جدی‌تر بگیریم. این یک واقعیت است که در معرض تهاجم و شبیخون هویتی هستیم بنابر این با کمک فلسفه می‌توانیم نظریه پردازی برای هویت و الگوسازی برای سبک زندگی خود داشته باشیم و از فلسفه و حکمت اسلامی برای بقاء هویت بهره بگیریم.

در رابطه با بحث حقوق فرهنگی دچار ضعف هستیم، از این رو مناسب است شاخه فلسفه حقوق فرهنگی با ریشه در فلسفه و حکمت اسلامی شکل بگیرد.

شاخه دیگر فلسفه، فرهنگ عمومی است. فلسفه با اخلاق عمومی ارتباط برقرار می‌کند و در صورت عدم ارتباط دچار انحطاط فرهنگی می‌شویم.

بخشی از آسیب‌های اجتماعی به حوزه فلسفه مربوط می‌شود، زیرا در بحث تبیین و توضیح می‌تواند اثرگذار باشد. یکی از مهمترین دلایل طلاق مشکلات اقتصادی است اما مشکلات معرفتی نیز مطرح است که به فلسفه منتهی می‌شود و با درنظر گرفتن این مهم، می‌توانیم شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

ویژگی فلسفه اسلامی، فلسفه متدینانه است. فلسفه با دیانت آمیخته شده و لازم است از فرهنگ دینی پاسداری کند. اگر امروز فرهنگ دینی در معرض آسیب قرار گرفته فلسفه باید به خدمت و دفاع از دین درآید و فرهنگ دینی، ارزش‌ها و باورهای دینی و مصونیت سازی آنها را انجام دهد.

در سطح کشور حوزه‌های مهمی با مجمع عالی حکمت ارتباط برقرار کرده‌اند که در مرحله اول تبدیل شدن به یک طرح‌واره دارای اتکاء همه جانبه و سپس کارگروه اجرایی در این مسیر باید مد نظر قرار گیرد تا مسائل و موضوعات مطرح شده، به نتیجه برسند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.