کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

دولت برای حل مشکلات کشور مردم را به گفت‌وگو دعوت کند

فاطمه صدرعاملی، عضو هیئت مدیره کانون گفت‌وگو

در تقویم کشورمان هفته اول شهریور ماه به‌نام دولت نام‌گذاری شده است. فرصت را غنیمت شمرده و به این بهانه اشاره مختصری به نقش گفت‌وگو در دولت و حکومت می‌کنم.

در جامعه‌ای که درحال پیشرفت است قدرت دولت در کارایی ارتباط و گفت‌وگو  با مردم تعریف می‌شود و به این ترتیب حکومت مردم بر مردم جریان پیدا می‌کند. دیگر دوره آنکه از بالا برای امور مملکتی تصمیم بگیرند و به همه ابلاغ کنند، گذشته است.

قدرت حکومت‌ها ــ اگر نخواهند دیکتاتوری باشد ــ در اداره امور محدود شده است. به همین دلیل باید هم در مورد نوع حکومت و هم نقش جامعه مردمی و نوع ارتباط این دو با یکدیگر فکر تازه‌ای کرد.

با توجه به کمرنگ شدن مرزهای کشورها در جامعه جهانی تاثیرات، تاثرات، معلومات و اطلاعات مختلفی در آن واحد بر دورافتاده‌ترین نقاط، در دسترس همگان قرار دارد و جهان را به صورت یک دهکده جهانی درآورده است. در این حال از قدرت دولت‌ها کاسته شده و  دولت‌ها برای موفقیت خود نیاز به هم‌فکری و همکاری و گفت‌وگو با مردم دارند.

دولت لازم است به عنوان حلقه واسط بین گروه‌ها و علایق مختلف در جامعه شرایط همکاری ایجاد کند. برای این کار می‌تواند با برنامه‌هایی مردم را تشویق و آماده کرده و  توانایی آنها را برای بررسی و حل مشکلات بالا ببرد. بهترین  راه موثر برای رسیدن به این هدف استفاده از همکاری‌های جمعی و گفت‌وگوست. با برنامه‌هایی مردم به انجام گفت‌وگو در مورد وظایف مشخصی دعوت شوند تا در حل مشکلات و مسائل اجتماعی گفت‌وگو کنند.

به معنایی دیگر می‌توان به مردم وظایف سیاسی اجتماعی بیشتری محول کرد. در جلسات، مشکلات بسیاری که جامعه با آن روبه‌روست و نیاز به پیدا کردن راه حل دارد، مطرح شوند. با ایجاد چنین امکاناتی می‌توان به بررسی و فهم و حل نیازها در هر محله و منطقه پرداخت و جامعه مردمی را از این راه قدرت بخشید.

مقصود از گفت‌وگو آن نیست که به مردم امکان شرکت در اموری که تصمیم گرفته شده داده شود بلکه پیش از تصمیم گیری، از مردم  برای بررسی مشکلات مشترک و گفت‌وگو برای پیدا کردن راه حل دعوت کرد. امکانات و مکان‌هایی در نظر گرفته شود که مردم در آن مکان‌ها با هم گفت‌وگو و تبادل نظر کنند و به صورت مشترک در پی پیدا کردن راه حل باشند.

امروزه وظیفه دولت توازن و هماهنگی بین مطالبات مردم است. گفت‌وگو بهترین وسیله برای این کار است و دولت می‌تواند روند گفت‌وگوهایی را که در شرایط سخت قابل اجراست، آموزش دهد، تا مردم با بررسی نیازها در پیدا کردن راه حل برای مشکلات، گفت‌وگو و همکاری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.