کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

امام رضا(ع) پایه‌گذار گفت‌وگوی ادیان است

سخنرانان در پیش‌نشست همایش امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان که در بیروت برگزار شد، بر لزوم معرفی حضرت ثامن الحجج به عنوان پایه‌گذار گفت‌وگوی ادیان، به جهانیان تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کانون گفت‌وگو، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، با همکاری مجلس اعلای شیعیان لبنان و «دانشگاه اسلامی» (الجامعه الاسلامیه) این کشور و با نظارت آستان قدس رضوی، یکی از پیش نشست‌های «همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفت‌و‌گوی ادیان» را سوم مرداد در «وردانیه» در نزدیکی بیروت برگزار کرد.

قرار است همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان، آذر امسال در مشهد مقدس برگزار شود و قبل از آن سه پیش نشست با هدف آشنایی علمای ادیان با یکدیگر و انجام جلسات هم‌اندیشی در کشورهای هند، روسیه و لبنان برگزار شود. پیش از نشست مقدماتی لبنان، علمای ادیان مختلف در هند گرد هم آمده بودند.

از جمله مهمانان افتتاحیه این نشست، «احمد حسینی» کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله «محسن حیدری» عضو مجلس خبرگان رهبری، شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری و نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان، «دینا المولی» رئیس دانشگاه اسلامی لبنان و اسقف «میخائیل ابرص» عالم برجسته مسیحی کاتولیک شرقی و جمع دیگری از شخصیت های فرهنگی و دینی لبنانی و ایرانی بودند.

محمدمهدی شریعتمدار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در بیروت، در مراسم افتتاحیه ضمن ابراز خرسندی از موفقیت در برگزاری این نشست در چنین زمانی، حضور جمعی از اندیشمندان مسلمان و مسیحی ایرانی و لبنانی در کنار هم را موجب برگزاری هرچه بهتر همایش بین‌المللی امام رضا (ع) دانست. حجت الاسلام و المسلمین سید حمید علوی نیز در سخنانی به نمایندگی از ریاست تولیت آستان قدس رضوی، امام رضا(ع) را پایه گذار گفت‌وگوی بین ادیان و مذاهب معرفی کرد.

وی اهداف این نشست را اینگونه برشمرد: معرفی شخصیت نمونه امام رضا به جوامع دینی؛ گفت‌وگو با ادیان غیر اسلام با هدف معرفی تعالیم اصیل اسلامی و مقابله با افراطی گری و تفریط؛ ارتباط با مراکز دینی و علمی ادیان گوناگون، اطلاع از دستاوردهای علمی و دینی اندیشمندان آنان؛ فراهم شدن زمینه‌ای برای ادیان جهت بنیان گذاشتن صلح و گذشت و احترام در حقوق و روابط بین الملل و ترسیم راهبردهای عملی برای همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان مختلف.

شیخ احمد قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان نیز در سخنانی، از دین به عنوان نیاز ضروری، منطقی سودمند، سعادت ابدی، خواسته انسانی و اخلاقی، منفعت انسان و ملزومه دنیا و آخرت یاد کرد.

مفتی جعفری لبنان افزود: مبدا محبت و عدالت در ادیان، چند امر را واجب می کند که همزیستی در امنیت و حفظ حقوق دینی از جمله آنهاست و به این ترتیب دین برای حمایت و امنیت و ثبات است نه برای نزاع، کشتار و دشمنی؛ چرا که جوهر دین، مهربانی، یاری، راهنمایی و نجات است.

قبلان به سخنی از امام موسی صدر اشاره کرد که ایشان با توجه به مطالعات قرآنی خود، وظیفه انبیا الهی را مانند وظیفه پزشکان و طبیبان، دانسته بود که وظیفه هر دو نجات انسان است و هیچ گاه نمی‌توانند از این مسئولیت شانه خالی کنند.

آیت الله «محسن حیدری»، حجت الاسلام «حسین موالی‌زاده» از ایران، شیخ «شفیق جرادی»، «سید جعفر فضل الله»، شیخ «محمد الزعبی»، اسقف «جورج صلیبا»، اسقف «میخائیل ابرص»، دکتر «فرح موسی»، دکتر «عیسی دیاب»، شیخ «سامی ابوالمنی» و شیخ «ودیع الخازن» اساتید و اندیشمندان لبنانی بودند که در محورهای مختلف این نشست به ایراد سخنرانی پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.