کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

سرمایه معنوی

سرمایه معنوی

تالیف: دانا زوهر و یان مارشال

مترجم: مرضیه فاطمی و زهرا فاطمی

سال انتشار: ۱۳۹۵

نوبت چاپ: دوم

شمارگان: دو هزار نسخه

تعداد صفحات: ۹۸ صفحه

قیمت: ۹۸۰۰ تومان

ناشر: عصر زندگی

………………………………..

معرفی کتاب

کتاب «سرمایه معنوی؛ ثروتی که با آن می‌توان زیست» شامل ۵ فصل است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «هوش معنوی ــ سرمایه معنوی»، «انگیزه‌های محرک ما»، «ابعاد ۱۲ گانه هوش معنوی»، «تغییر به کمک هوش معنوی» و «تغییر فرهنگ جمعی».

در فصل نخست کتاب به معرفی سه نوع هوش در انسان پرداخته شده و از میان آنها هوش SQ به عنوان هوش الگوساز و هوش الگوشکن انسان به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. فصل دوم کتاب به آموزش چگونگی تدوین جدول انگیزه‌ها توسط انسان‌ها به روش یان مارشال، روانپزشک و روان‌درمانگر، اختصاص دارد.

در فصل سوم به بررسی ابعاد مختلف هوش معنوی اعم از خودانگیختگی، خودآگاهی، چشم‌اندازی محوری و ارزش محوری، کل‌نگری، دگرخواهی، استقبال از تفاوت‌ها، استقلال رای، پرسشگری، توانایی تغییر چارچوب‌های ذهنی، استفاده مثبت از مشکلات و چالش‌ها، فروتنی، احساس رسالت و… و همچنین چگونگی تقویت این ابعاد در وجود انسان‌ها، پرداخته شده است.

روش‌های تغییر در کنش‌های زیستی انسان‌ها به کمک هوش معنوی در فصل چهارم کتاب معرفی شده‌اند. در این فصل ابتدا به نقش برای تغییر شرایط زندگی پرداخته شده و در ادامه دینامیک تغییر، تاثیر گروه دیالوگ‌ها بر تغییر روابط انسانی، شرایط درست برای تغییر و همچنین ۵ قدم موثر برای تغییر، معرفی و شرح شده‌اند.

در نهایت نویسندگان در فصل پنجم کتاب نیز چگونگی تغییر فرهنگ جمعی را بر اساس تغییر فرهنگی فردی انسان‌ها بحث کرده‌اند. ۸ مشکلی که در فرهنگ سازمانی وجود دارد و نشانگرهای تغییر به سمت فرهنگی که SQ بالا را پرورش می‌دهد، از مهم‌ترین سرفصل‌های فصل آخر کتاب است.

کتاب ۲ مقدمه نیز به قلم علی اعتصام‌پور، مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان و دکتر محسن رنانی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.