کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

تقویم و کتابچه‌ای برای تقویت مهارت‌های گفت‌وگو در کودکان

موسسه هم‌نوا برای تقویت مهارت‌های گفت‌وگویی در کودکان  محصولاتی در این باره تولید کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کانون گفت‌وگو، «تقویم سال 1397؛ یک تیر و چندنشانِ گفت‌وگویی، تقویت مهارت‌های زبانی کودک» و کتابچه «گفت‌وگوی معنادار با کودکان» محصولاتی است که به همت موسسه هم‌نوا تولید و عرضه شده‌ است.

هم‌نوا موسسه‌ای دانش بنیان است که با هدف ارتقای کیفیت زندگی کودکان و توسعه خدمات با کیفیت در حوزه کودک فعالیت می‌کند. تولید محتواهای متنوع برای تقویت آگاهی و بهبود تعامل مثبت و موثر با کودکان یکی از راهبردهای هم‌نواست.

معرفی سالنامه گفت‌وگویی

این سالنامه نکات کاربردی و سرگرم کننده‌ای را برای رشد مهارت زبانی و سوادآموزی کودکان نوپا و پیش‌دبستانی پیشنهاد می‌کند. خواه فرزند شما کودکی باشد که تازه شروع به یادگیری سخن گفتن کرده باشد یا کودک بزرگتری باشد که سخن گفتن فرصتی برای یادگیری او باشد، پیشنهادها و نکته‌های این تقویم کمک خواهد کرد تا بتوانید انواع تعامل‌ را با فرزندان خلق کنید. تعاملی که در بهترین مرحله سنی کودک برای موفقیت‌های زبانی و سوادآموزی خواندن و نوشتن او در آینده انتخاب و طراحی شده‌اند.

ساختار ماهانه تقویم

1.    موضوع‌های ماهانه‌ای که توانایی و مهارت خاصی در نظر دارند: در هر ماه بر روی مهارت مهمی از کودکان تمرکز شده است، مهارتی که آنها نیاز دارند تا برای موفقیت‌های زبانی و فراگیری سواد خواندن و نوشتن در آینده آماده شوند.

2.    پژوهش: توصیفی از آنچه پژوهش‌ها درباره اهمیت ارتقای توانایی‌های مشخص می‌گویند.

3.    نکته‌هایی برای حمایت از گروه سنی 18 ماه تا 5 سال: پیشنهادها به دو ستون «یادگیری برای حرف زدن و «حرف زدن برای یادگیری» تقسیم شده‌اند. اولین ستون برای کودکانی مناسب است که با جملات کامل سخن می‌گویند و گفت‌وگو با آنها در واقع فرصتی برای یادگیری بیشتر است. بنابراین والدین و مربیان می‌توانند متناسب با گروه سنی کودک بر اساس یکی از این بخش‌ها عمل کنند.

4.    ایده‌هایی کاربردی و ملموس که می‌توانند در هر بافتی استفاده شوند: در هر ماه و برای هر گروه سنی 4 نوع ایده برای گفت‌وگو و فعالیت با کودک با هدف ارتقای یادگیری او پیشنهاد شده است که مربیان و والدین می‌توانند در خانه یا کلاس از آنها استفاده کنند. این پیشنهادها در چهار بخش قرار گرفته‌اند: فعالیت روزانه، زمان بازی، زمان کتاب خواندن، فعالیت‌های بیرون از خانه.

معرفی کتابچه «گفت‌وگوی معنادار با کودکان»

این نکته ثابت شده است که اصلی‌ترین یادگیری‌های اولیه کودکان در تعاملات روزانه اتفاق می‌افتد. چگونگی صحبت کردن والدین با کودکان‌شان اهمیت بسیاری دارد. شیوه بیان والدین می‌تواند بر اعتماد به نفس کودک و احساس امنیت او تاثیر زیادی بگذارد.

والدین وقتی با کودکان به روش‌هایی حرف می‌زنند که نشانه احترام، علاقه و مراقبت نسبت به آنهاست، این پیام به کودکان منتقل می‌شود که موجوداتی با ارزش هستند و ایده‌ها و احساساتشان برای والدین مهم است. از رهگذر چنین گفت‌وگوهای معناداری است که روابط سرشار از حمایت میان والدین و کودک شکل گرفته و حس هویت کودک را تقویت می‌کند. کتاب «گفت‌وگوی معنادار با کودکان» به والدین کمک می‌کند تا از این لحظه‌ها بهترین استفاده را برای رشد فرهنگ گفت‌وگویی در کودکان خود ببرند.

این کتاب شامل هفت بخش است. عناوین سرفصل‌ها به ترتیب عبارتند از: «گفت‌وگوی معنادار چیست؟»، «گفت‌وگو و ارتباط آن با رشد زبانی»، «هنر پرسش خوب»، «وقت گذاشتن»، «کارهای روزمره فرصتی برای گفت‌وگو»، «داربست زدن برای یادگیری کودکان» و «نتیجه‌گیری».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.