من و تو

تالیف: مارتین بوبر

مترجم: ابوتراب سهراب و الهام عطاردی

سال انتشار: 1385

نوبت چاپ: سوم

شمارگان: 600 نسخه

تعداد صفحات: 207 صفحه

قیمت: 15000 تومان

ناشر: نشر فرزان روز

 

 

 

 

معرفی کتاب

کتاب «من و تو» نوشته مارتین بوبر در قالب گفت‌وگویی فلسفی، به واکاوی تجربه دینی و حیات معنوی در جلوه‌های گوناگونش اختصاص دارد و رمز و راز رابطه و پیوند انسان را با اشیا و اشخاص و در نهایت با امر متعالی باز می‌کند.

بوبر، فیلسوف مشهور اتریشی یکی از اندیشمندانی بود که به تحلیل فلسفی و عرفانی درباره مسئله ارتباط انسانی پرداخت. در منظومه فکری بوبر از سه سطح ارتباط انسانی سخن به میان آمده است: «رابطه من و آن»، «رابطه من و شما» و «رابطه من و تو».

 در رابطه سطح نخست انسان‌ها برخوردی کاملا ابزاری با هم دارند. در این نوع از رابطه برخورد مبتنی بر اعتماد متقابل وجود ندارد و افراد با یکدیگر مانند اشیا برخورد می‌کنند. رابطه سطح دوم یعنی «من و شما» اکثر تعاملات انسانی را دربر می‌گیرد. در این سطح از رابطه افراد به واسطه نقشی که دارند به رسمیت شناخته شده و فردیت آنها در ارتباط نقشی ندارد.

شاخص‌ترین نوع ارتباط و عالی‌ترین شکل گفت‌وگوی انسانی از نظر بوبر «ارتباط من و تو» است. در این سطح از ارتباط به فردیت و تمامیت افراد و انسان‌ها اهمیت داده می‌شودو طرفین این رابطه یکدیگر را موجوداتی ارزشمند دیده و تمام مکنونات قلبی را برای همدیگر فاش می‌کنند. این رابطه در معنای ژرف خودش همانند رابطه‌ای است که خداوند با انسان‌ها و انسان‌ها با خداوند دارند. بوبر این سطح از ارتباط را در کتاب «من و تو» را در سه بخش شرح داده است.

کتاب از روی برگردان انگلیسی والتر کافمن به فارسی ترجمه شده است. متن اصلی به زبان آلمانی است. کافمن استاد فلسفه دانشگاه پرینستون و یکی از مهم‌ترین مفسران انگلیسی زبان نیچه است. کافمن در پیشگفتار مهم خود بر این کتاب به شرح نظریات بوبر در زمینه ارتباط انسانی پرداخته است.

مارتین بوبرمن و تو
Comments (۰)
Add Comment