کانون گفت‌وگو برای گسترش و ترویج دیالوگ فعالیت می‌کند.

گفت‌وگو در خانه

در بهار گذشته (1399) که با طرح «بهار در خانه» میهمان شما بودیم، به مفهوم اصلی در گفت‌وگو از سه پنجره نگاه کردیم: مشارکت، خودآوایی و انسجام. و با سه مؤلفۀ عملی آنها یعنی : گوش دادن، سخن گفتن از دل و احترام به وجود مستقل و متفاوت دیگری، آشنا شدیم.

دانستیم که برای مشارکت در گفت‌وگو به قصد تفاهم، لازم است بتوانیم به سخن و نظر و احساس دیگری خوب گوش داده و توجه کنیم و از موضع جانبداری و ادامه‌دهندگی، واقعاً بخواهیم و تلاش کنیم که دیگری، سخن و نظرش را همان‌گونه که می‌خواهد و می‌اندیشد در گروه مطرح کند. جنبه‌های مختلف آن نمایان شود و او بتواند مقصد اصلی خود را از آنچه می‌گوید ابراز  کند.

و نیز دانستیم برای اینکه در گروه شور و اشتیاق برای خودآوایی و ابراز بوجود آید، لازم است بتوانیم نظر و احساس واقعی خود را با سخنی که از دل می‌گوییم بیان و ابراز کنیم و بخواهیم که نظر یا احساس ما مورد نقد و چالش قرار گیرد. آن‌ها را از نگاه دیگران ببینیم و از این رهگذر به نظر و احساس خود به‌صورت واقعی‌تر آگاهی پیدا کنیم.

و بلاخره دانستیم که برای حفظ انسجام و همبستگی در گروه و همچنین در درون خود، و فراهم شدن فضای نقد و چالش‌انگیزی، بدون تنش و رنجیدن از یکدیگر، لازم است برای وجود دیگری با تمام تفاوت‌هایش ارزش و احترام ویژه قائل باشیم. یعنی دیگری را با تفاوت‌هایش بشناسیم.

در این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا که باید با رعایت فاصله اجتماعی یکدیگر را ملاقات کنیم و فعلاً امکان برگزاری کارگاه حضوری نیست، بناداریم تا با کمک هم ، سری به مهارت‌های گفت‌وگو بزنیم و از طریق کانال تلگرام و اینستاگرام این مهارت‌ها را تمرین کنیم.

در طرح «گفت‌وگو در خانه»که با حمایت و همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری انجام می‌‌شود، می‌خواهیم از طریق مسیرهایی همچون پادکست، درسگفتارها، موشن‌گرافی و تمرین‌های گفت‌وگو همراه شما مسیر بی‌پایان گفت‌وگو را طی کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.